Читайлик


Правила читання     книжок
1. Читання книжок навчає нас розуму, замінюючи нам життєвий досвід; крім цього, воно завжди дає нам високу естетичну насолоду. Тому, читаючи книжки, ніколи не поспішайте: нехай навчання буде серйозніше, а насолода глибше.
2. Не можна судити про те, чого не знаєш; тому не називайте книжку нудною, якщо ви не прочитали її до кінця.
3. Коли ви захоплені книжкою, коли вона володіє вами цілком, намагайтеся бути по змозі уважними, бо це найвищий момент у читанні, і в жодному разі не поспішайте, не «ковтайте книжки»; читання поспіхом, коли враження змінюють одне одне, притупляє почуття, і ви не дістанете від книжки всього, що вона могла вам дати.
4. Під час читання жодного слова із книжки не повинно бути пропущено. Особливо шкідливо робити пропуск, «ковтати по книжці» в найцікавіших місцях.
5. Передчасно не намагайтеся дізнатися про розв'язку книжки від цього увага слабне, інтерес до книжки зникає.
6. Зміст книжки – це священна власність того, хто її написав; дуже часто письменник створює книжку з великими зусиллями. Тому завжди знайте і твердо пам'ятайте ім'я автора, який написав книжку, інакше читання скидається на крадіжку.
7. Читання – це праця, корисна й приємна. А звичку до всякої праці набувають лише постійними вправами. Тому читайте завжди і всюди, де тільки є для цього можливість, - тоді читання стане вашою звичкою, а вона є ознакою висококультурної людини.
8. Під час читання жодне слово, речення не повинні залишитися незрозумілими. Тому завжди звертайтеся до словника. Тільки тоді читання буде навчанням.
9. Не розтягуйте без потреби читання однієї книжки на дуже довгий час.
10. Читання лежачи дуже шкідливе для очей, та й увага,як так читати, завжди слабне.
11. Свято бережіть книжки.




Як вивчити вірш напам’ять

1.     Уважно двічі-тричі прочитайте увесь вірш.
2.     Обміркуйте зміст твору, умовно розділивши його на смислові частини.
3.     У кожній такій частині правильно визначте інтонацію, з якою будете читати, розставив логічні наголоси, визначте паузи та темп читання.
4.     Навчиться читати вголос, дотримуючись цих вимог, спочатку кожну частину, а відтак увесь вірш.
5.     Потім без допомоги тексту спробуйте пригадати вірш, повторіть кожну частину по пам’яті.
6.     Візьміть книжку. Читаючи напам’ять, перевіряйте, чи правильно запам’ятали текст віршу.
7.     Відкладіть книжку, двічі чи тричі продекламуйте увесь вірш.
8.     Запам’ятайте: знання тексту вірша треба довести до автоматизму. Це дасть змогу зосередитися на виразності читання.
9.     Перед уроком уявно продекламуйте вірш іще раз. Якщо ви не задоволені звучанням окремих рядків, то ще є час усунути недоліки.
Літературне читання
Я знаю, що мої дітки люблять читати, тому пропоную на дозвіллі пограти у казкову вікторину.



   ЩО ЧИТАТИ ВЛІТКУ?
1. ЯКОБ І ВІЛЬГЕМ ГРІММ  "БРЕМЕНСЬКІ МУЗИКАНТИ"
2. ПЕТРО ЄРШОВ "ГОРБОКОНИК"
3. Г.К.АНДЕРСЕН "РОМАШКА"
4. ЗАХАРІАС ТОПЕЛІУС "КАЗКА ПРО СТАРОГО ГНОМА"

5. Астрід Ліндгрен  "Малий і Карлсон, що живе на даху"

6. Всеволод Нестайко "Просто Олесь друг", "В країні сонячних зайчиків"

7. Михайло Стельмах "Гуси - лебеді летять"

8. Юрій Збанацький "Лелеки"

9. Олександр Копиленко "Розбишака Чив"

10. Укр. нар. казкка "Про Оха - чудотвора"

11. Оксана Іваненко "Синичка"

12. Легенда Іван Липа "Лада Прекрасна"


Для тих хто лінується читати пропоную прослухати казки Г.Х.Андерсена
І варіанти
1. Казка – це…
а) розповідь про життя людей і тварин;
б) цікаві усні оповідання з вигаданими героями, фантастичними подіями;
в) опис тварин, рослин, людей, навколишнього світу.

2. Казка називається народною, бо …
а) її склав народ і переказував з покоління в покоління;
б) у ній діє народ як магічна сила;
в) її написав разом український народ.

3. Обери правильну назву казки:
а) «Їжак та лисиця»;
б) «Лисиця та рак»;
в) «Ох-чудотворець».

4. За що було посоромлено зайця у казці «Їжак та заєць»?
а) за зухвалість;
б) за перемогу;
в) за добродушність.

5. На якій частини тіла лисиці «чимчикував» рак?
а) на спині;
б) на голові;
в) на хвості.

6. Ох перетворював дідового сина на (укажи цифрами послідовність перетворень): ______ жеребця; _________ яструба; ________ півня.

7.  З’єднай назву казки із відповідним прислів’ям.
«Про Оха-чудотвора» *         * Де сила не візьме, там розум допоможе. 
«Їжак та заєць» *                    * Може, колись теє й правдою було, та тепер   
                                                    брехнею стало.
 «Лисиця та рак» *                 * Живуть і хліб жують, а нам не дають.

8. Запиши основну думку казки «Їжак та заєць», тобто те, чого казка вчить. ____________________________________________________________ ____________________________________________________________ ____________________________________________________________ ____________________________________________________________  
ІІ варіант
1. Якщо у казці звичне поєднується з неймовірним, фантастичним, то це – казка…
 а) про тварин;
б) фантастична;
в) авторська.

2. У казці «Про Оха-чудотвора» Ох загинув, перекинувшись на …
 а) півника;            б) яструба;                в) щуку.  

3. Казка, яку склав народ і переказував з покоління в покоління, називається…
а) авторською;
б) фантастичною;
в) народною.

4. Цікаве усне оповідання з вигаданими героями, фантастичними
подіями, дивом, вигадкою – це ...
а) оповідання;
б) вірші;
в) казки.

5. Яке прислів’я відображає основну думку казки «Рак та лисиця»?
а) Коли став робить, то байдики не бить;
б) коли працюєш, час біжить, коли чекаєш, - не спішить;
в) де сила не візьме, там розум допоможе.

6. Ох перетворював дідового сина на (укажи цифрами послідовність перетворень): ______ жеребця; _________ яструба; ________ півня.

7. З’єднай слово із його лексичним значенням.
Нива *                               * час, коли косять і збирають траву.
 Хорт *                              * довга, рівна заглибина в землі, проведена плугом. 
Борозна *                          * засіяне поле.
Косовиця *                       * мисливська собака.

8. Ох позитивний чи негативний герой? Доведи свою думку. 

Підготовка до зрізу  по темі ""Світ народних казок"
І варіант
1. Хто оглядав на ниві свою капусту?
а) їжак;  б) заєць;  в) кролик.

2. Яку плату вимагав Ох у діда за навчання сина:
а) багато золота;  б) купу ложечок;  в) мішок грошей.



3. Хто порадив чоловікові просити у Морського Дракона чарівний каптур:
а) риба;  б) медуза;  в) пташка.

4.  З’єднай стрілками назву казки з народом, який її склав:

«Про Оха-чудотвора»
Японська
«Як серед птахів виникла дружба»
Болгарська
«Сильний лев і маленьке мишеня»
Українська
«Чарівний каптур»
Білоруська
«Синя Свита Навиворіт Пошита»
Бірманська
5. Упізнайте казкового героя та запишіть нащву казки:
•  Ліки  не  повернуть  вашій  доньці  здоров’я.  Вона  одужає  тоді,  коли  буде звільнено  гадюку з  тростинової покрівлі  вашого будинку.  __________________________________________________________

•  Та й забарилася ти, лисичко! Я вже і на осику лазив, усе визирав, чи скоро ти прибіжиш? __________________________________________

•  І батько твій  криволапко,  і дід криволапко  був.  Такий увесь твій рід,  і ти такий! _____________________________________________

6 . Напиши яка казка тобі найбільше сподобалася і чим? __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 ІІ варіант
1. Кому вдалося перехитрити лисицю:
а) їжакові;  б) зайцеві;  в) ракові.

2. Кого врятувало мишеня:
а) кота;  б) лева;  в) рака.

3. Хто допоміг Синій Свиті перехитрити царя-чарівника:
а) пташка;  б) окунь;  в) батько.

4. З’єднай стрілками назву казки з народом, який її склав:
Японська
«Про Оха-чудотвора»
Болгарська
«Як серед птахів виникла дружба»
Українська
«Сильний лев і маленьке мишеня»
Білоруська
 «Чарівний каптур»
Бірманська
 «Синя Свита Навиворіт Пошита»
5. Упізнайте казкового героя та запишіть нащву казки:
•  Куди  ти  ведеш  свого  сина?  _________________________________

•  Та  от,  узявся  я  від  царя-чарівника  сховатись,  а  ніяк  не  вдається. _____________________________________________________________

•  Спіймав  мене  мисливець,  прив’язав  до  дуба,  а  товариша  свого  послав  по  ланцюга.  __________________________________________

•  Ти  мені  подобаєшся,  Вороне.  Давай  разом  жити
_____________________________________________________________

6 . Напиши яка казка тобі найбільше сподобалася і чим? __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Біографія Г.К.Андерсена:
1.Народився в Данії в місті Оденсе 2 квітня 1805 року.
2.Виховувався в бідній сім'ї - мати була прачкою, а батько чоботарем.  Батько виявляв свою любов до сина вигадуючи для нього все нові і нові казки та розігруючи їх у настільному ляльковому театрі.
3. В 14 років став напів сиротою - помер батько. Став сам працювати  і складати власні казки. Першим його слухачем був кіт Карл, який засинав не дослухавши до кінця казку.
4. В місті Копенгагені є пам'ятник присвячений його казковому герою - Русалонці. 
5. Найвища нагорода письменникам та ілюстраторам - премія чи медаль імені Г.К.Андерсена.
Орієнтовні завдання
Продовж речення: У країні казок завжди живе ...
Запиши автора казки, у якій жайворонк любив небо, волю, ромашку.
Пригадати описи ромашки.
Зєднати стрілочками автора казки та її назву з головною думкою ( 3 казки: "Тигр і Автор", "Бременські музиканти", "Ромашка"). 
Відновити послідовність подій у казці "Бременські музиканти"
Добрати із поданої довідки ознаки персонажів казки "Ромашка"( ромашки, садових квітів, жайворонка)
Скласти власну кінцівку твору, використовуючи чарівні перетворення. 
 -  Хто такий В. О. Сухомлинський? (Великий письменник, казкар, вчитель)
-        -  Коли народився? (28 серпня 1918р.)
-          - Де працював? (У 17 років став вчителем в заочній школі недалеко від свого села, потім вчителем української мови та літератури в Онуфрієвській школі, а потім у селищі Павлиш стає директором і працює на цій посаді 22 роки.)
-        -   Скільки написав оповідань і казок для дітей? (1200 оповідань і казок видані 53-а мовами світу, загальним тиражем майже 15 млн. примірників. Книга «Серце віддаю дітям» перекладена на 30 мов світу і витримала 54 видання.)

-        -  Чому інтерес до його творчості зростає? (Тому що вони засновані на великій любові до дітей, вихованню в них високих моральних якостей, повазі до старшого покоління)
- Як звали батьків В. Сухомлинського ( Оксана і Олександр)
Орієнтовні завдання
1. Які думки приходили до Казкаря у різну погоду?
2. Якого героя описують слова: «Сам на корх заввишки, а на сажень борода»,  «… сивий, у старому дощовику … Коли дід співає, його борода росте».
3. До якої частини казки належать слова:  «Лисичка з Журавлем заприятелювали», «Це відтанула Снігуроньчина пісня».
4. Яким казкам співзвучні такі прислівя: «Добре серце і лід розтопить», «Яке частування, таке й дякування».
5. Дібрати синоніми до слів чеперушка, завірюха.
 Завдання до зрізу по темі "Поетична майстерня"


1 варіант
1.      Ліричний герой – це _______________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________.
2.      Слова, за допомогою яких поет олюднює неживі предмети – це…
а) епітети            б) уособлення          в) порівняння
   3Вибери до якого художнього засобу відносяться підкреслені слова у вірші Н.Забілої «Зірочки»?
                       … Щоб їм сни приснилися
                        радісні й  бадьорі:
                        квіти та метелики
                        і блискучі  зорі.
            а) епітети            б) уособлення          в) порівняння
      4. Добери до слів із вірша М.Вороного близькі за значенням слова.
        1  ущухнути      2 скрізь        3  отрясати           разок
         А  низка           Б  усюди       В  стихнути         Г  струшувати
1
2
3
4

      5. Яке відчуття передано рядками вірша В.Скомаровського «Після грози»?
            І мирний грім за синім видноколом
               Муркоче тихо, наче сонний кіт.
             а) тривожність            б) смуток          в)  спокій
     6. Зєднай  стрілочками назву вірша та його автора.
          «Зірка»                                                              Павло Тичина            
          «Зупинюся над рікою»                                Ігор Калинець                      
         «Пастелі»                                                          Ганна Чубач  
    7. Яка основна думка вірша Ліни Костенко «Шипшина важко віддає плоди…?»    
а) шипшина має колючки, щоб її плоди не обривали;
б) візьми дари осені для себе, але залиш і для птахів;
в) шипшина – прикраса осені   
   8.   Уяви, що до тебе з неба спустилася зірочка. Про що ти з нею розмовлятимеш? Запиши розмову.                                 
2 варіант
1.      Пейзажна лірика – це_________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________.
2.      Слова-ознаки, які використовує поет, описуючи предмет – це…
а) епітети            б) уособлення          в) порівняння
3. Вибери, який художній засіб використав у цих рядках В.Сосюра?
                           Щось шепоче вітер,
                            спить в садку вода,
                            і в вікно розкрите
                             місяць загляда.
а) епітети            б) уособлення          в) порівняння
4. Яке відчуття передано рядками вірша Г.Чубач «Зупинюся над рікою»?
                 Лиш у травах, ледь прив’ялих,
                  коник жалібно  співає.
             а) тривожність            б) смуток          в)  спокій
5. Яке значення має слово навшпиньках у вірші П.Тичини «Пастелі»?
            а) тихо, нечутно       б) неочікувано         в) не поспішаючи
6. Зєднай  стрілочками назву вірша та його автора.
          «Зірочки»                                    Вадим Скомаровський            
          «Вечір іде»                                  Наталя Забіла                      
         «Після грози»                               Марійка Підгірянка   
7. Віднови послідовність  рядків.
               ___ ниткою золотою.
              ___  за білою горою,
              ___  а вечір зорі ниже
              ___  Сонце спить давно вже
8. Напиши казочку «Зустріч із Вечором», використовуючи художні засоби з прочитаних віршів.



_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________





Комментариев нет:

Отправить комментарий