Виховні години
Тема : Коли у серці живуть добринки
Мета: формувати уявлення про доброту; вчити робити
правильний моральний вибір; поважати людей, які творять
добро; виховувати у дітей бажання
бути милосердними, співчутливими,
робити добрі справи.
Обладнання : дитячі малюнки , «Дерево добрих справ» , картки із
словами, прислів’я про добро.
Хід
заняття
Який чарівний , дивовижний світ !
І ми на цій планеті - люди.
Учись добро творити з юних літ,
Тоді й тобі самому добре буде.
Засяє іскра у людських очах,
Як серденько її тепло відчує.
І відійде тривога , зникне страх,
І світла радість заструмує.
Й твоя душа від цього оживе,
Дзвіночком радісно задзвонить.
І доброта до тебе попливе,
Від зла і лиха оборонить.
Лунає
музика
1. Вступна
бесіда
Учитель Людяність, добро, милосердя … Такі знайомі нам ці слова.
Все частіше ми говоримо про них. А чи кожна душа відкрита для добра ? Чомусь
сьогодні наше суспільство заражене вірусом егоїзму, зла, жорстокості.
Зачерствілі людські серця, зарослі ряскою байдужості до чужого горя .
1учень В Україні проживає майже 2 мільйони самотніх людей.
2учень Близько 200 тисяч із цих людей цілком або частково не
здатні обслуговувати себе.
3учень 15 тисяч проживають в будинках – інтернатах, їх
об’єднує немічність і самотність.
4учень У злигоднях живуть 1150 тисяч люде . Близько 30 тисяч
із них мешкають у напіврозвалених халупах.
5учень 70 тисяч людей отримують мізерну пенсію . Чимало є й
таких , що проживають на межі бідності.
…Сумні цифри і незвичні. Та це правда життя. Важко уявити, що люди
страждають не тільки від того, що не щодня мають свіжий хліб , а й від того, що
не чують таких вкрай необхідних слів, як «Добрий день».
З давніх- давен закономірно вважалося допомогти знедоленому,
нещасному, поділитися шматком хліба, дати притулок бездомному, захистити
старість і немічність, порятувати хворого чи каліку, заступитися за
беззахисного і скривдженого. Хотілося, щоб ви, діти, збагатили свої серця
любов’ю до людей, своїх рідних, природи, щоб назавжди викоренили зі своїх душ
зло, жорстокість, ненависть, бо тільки у світі добра панує любов і повага, мир
і спокій.
Отже, сьогодні ми поговоримо про добро.
2. Створення
психологічного комфорту
-Для початку створимо
собі гарний настрій. Усміхніться один одному і скажіть добрі слова.
- Давайте згадаємо гарні , добрі слова на букву «Д» ( Добрий ,
доброзичливий, дорогий , добропорядний …)
- А я зараз згадала ще одне дуже важливе слово – дружба . Про
міцну дружбу ви зараз і прослухаєте пісню «Найкращі друзі».
3. "Добро все
переможе" (Народна мудрість)
Народна мудрість
віддзеркалює істину. Народ ніколи не помиляється. Зверніть увагу на прислів’я ,
які ви бачите навколо. Подумайте , що спільного у них , що їх об’єднує.
Відтак, почнемо
розкривати велику таємницю природи Добра.
Зараз
я вам роздам листочки , на яких написані різні слова, які мають різне значення:
любов, сподівання, шана,
ненависть, байдужість, біль, повага, злагода, тривога, ніжність, сум, хвороба,
справедливість, війна,чуйність, співчуття ,заздрість,жадібність ,милосердя.
Завдання: Зараз ми з вами пограємо
у гру «Магніт».Знайдіть спочатку слова, які притягують Добро і прикріпіть
до відповідної картки.
А тепер слова, які -Зло.
Молодці: інтуїтивно Ви правильно визначили
значення слів. Ми зробили перший крок до визначення поняття Добро.
4.Звучить музика, один із учнів розповідає казку.
Жила-була
на землі дівчина, яку звали Любов. Невесело було їй жити на світі без подружки.
Ось і звернулася вона до сивого, старого чарівника, який прожив уже більше ста
років:
— Допоможіть мені, дідусю, вибрати подружку, щоб
я могла дружити з нею все життя.
Подумав чарівник і сказав:
— Приходь до мене завтра вранці, коли заспівають
перші пташки і роса ще не зійде.
Вранці, коли яскраво сонечко освітило землю,
прийшла Любов на призначене місце і побачила: стоять п’ять прекрасних дівчат.
— Ось вибирай, — сказав чарівник. — Одну звати
Радість, іншу — Вдача, третю — Краса, четверту — Скромність , п’яту — Доброта.
— Всі вони прекрасні, — сказала Любов. — Не знаю,
кого і вибрати...
— Твоя правда, — відповів чарівник, — вони усі
хороші, і ти в житті ще зустрінешся з ними, а можливо, і дружитимеш, але вибери
одну з них. Вона і буде тобі подругою на все життя.
Підійшла Любов до дівчат ближче і подивилася в
очі кожній. Вона задумалася, а потім підійшла до дівчини Доброти і простягла їй
руку...
5. -А з чим можна
порівняти добру людину ?
1 учень
З чим порівняти нам добру людину?
З небом безмежним в погідную днину,
З сонцем, що сяє і всіх зігріває,
З ніжністю мами, що нас обнімає.
Із джерельцем, що дає до водиці
Спраглим вустам у жару притулиться.
2 учень
З ніжним теплом і усмішкою тата,
І з вітерцем, що злітає крилато.
З хлібом духмяним, що з печі виймають,
З веснами ще, як сади зацвітають,
З чистими росами, ніжними квітами.
І з вечорами, що йдуть з оксамитами.
З теплим світанням, що ллє промінцями.
З чуйністю, ласкою й казкою мами.
-Давайте кожен із Вас
скаже, як він уявляє Добро.
1. Чи можна
доторкнутися до Добра?
2. Чи можна
покуштувати?
3. Чи можна понюхати?
-Отже, це категорія не
матеріальна, а духовна. Вона стоїть поряд з такими поняттями, як Душа, Дух.
4. Як же зрозуміти, що це
- Добро?
5. З чим воно
асоціюється? З яким предметом Ви зв'язуєте поняття
"Добро"? (Сонце).
-Зверніть увагу на
малюнки , на яких ви зобразили добрі обличчя. Що між ними спільного ? Чим вони
схожі ?
6. Якщо його
зобразити у вигляді музики, яка це буде музика?
(весела, сумна, жанр).
7.
Що є протилежністю Добра?
8. Чого більше в
сучасному світі - Добра чи Зла?
-Отже, Добро - це духовна
категорія, ЇЇ не можна торкнутися, понюхати, посмакувати, Добро можна тільки
відчути: це ласкаве, добре, ніжне ставлення, це готовність допомогти в скрутну
хвилину, це любов до оточуючого світу. Це те, що заставляє нас радіти, любити,
співчувати.
6. - А чи всі з вас правильно
розуміють, що таке добро, а що таке зло? Я пропоную вам психологічну гру «Що
таке добре, а що — погано?» Ваше завдання заперечити (ні) або ствердити (так)
наведені положення.
1. Погано не співчувати
людині, коли з нею трапилася біда.
2. Погано хуліганити,
бешкетувати.
3. Погано заздрити
успіхам товариша чи однокласника.
4. Погано не дозволяти
кривдити себе і не дозволяти собі кривдити інших.
5. Погано користуватися
результатами праці інших.
6. Погано не бути боягузом,
не відступати перед труднощами.
7. Погано не поважати
думку іншого, хоч вона і відрізняється від твоєї.
8. Погано розкидатися
обіцянками і не виконувати їх.
9. Погано перебільшувати
свої здібності.
10. Погано бути жадібним,
злим, зажерливим.
11. Погано радіти, коли в
товариша радість.
7.А зараз ви прослухаєте
одну цікаву історію і потім скажете , кого вам нагадує головний герой .
Вірш «Неслухняний Ведмедик»
Де шумить сосна крислата,
Край дзвінкого джерела,
Там ведмедиця кудлата
Із маляточком жила.
Умивала на полянці,
В ліс по ягоди вели,
Частувала медом вранці
Із бджолиного дупла.
Вчила з дубу кору дерти,
У пеньках шукать жуків.
Лиш ведмедик був упертий.
Слухать маму не хотів.
І завжди зітхала ненька:
-Отакий не добрий син!
-Як ти будеш жити в світі!
-Ти ж у лісі не один.
Та ведмедику байдуже,
Веселитись не вгавав,
Тільки лапкою махав.
Хотів у ярузі струмок загатити,
Щоб потім всю рибку
В ставку половити.
Намірився з кручі зіпхнути колоду,
Тай сам обірвався,
Шубовснув у воду.
-І де ж пообідать?
- І деж попоїсти?
Аж тут в очереті він бачить гніздечко,
А в нім лебедині великі яєчка.
Зрадів наш ведмедик ,спинився раптово.
-Оце так натрапив!
-Закуска готова.
І раптом на лихо-
Звідкіль не взялася стара лебедиха.
-А дзуськи,кудлатий!
І дзьобом, і крильми лупцює невдаху.
Тікає ведмедик та плаче від жаху.
-Рятуйте!Рятуйте!
Ведмедик волає,
Й щосили,щодуху
До мами тікає.
-Пробачте, матусю.
-Я більше не буду,
І ваших порад я
Повік не забуду!
Вже виріс ведмедик ,
Вже батьком він є
Малих ведмежаток
Щоднини повчає
Щоб чемними були,
Любили свій ліс,
Й куди не попало –
Не сунули ніс.
8.Готуючись до виховної
години, ми з вами розпочали роботу над створенням дерева доброти. На ньому ви
прикріплювали листочки і квіти із записами про свої добрі справи . Погляньте як
змінилося наше дерево. Його прикрасили ваші добрі справи. Цю роботу ми
будемо продовжувати і надалі.
Не лінуйтесь робити добра,
Лише зла не бажайте нікому.
Бо воно, як велика гора,
Стане вам на шляхові земному.
І заступить навколишній світ.
Зробить серце жорстоким, холодним.
Ви з любов’ю живіть з юних літ,
Будьте чуйним, веселим і добрим.
І старайтесь робити добро
День і ніч, і у кожну хвилину.
Щоб серденько, як сонце, цвіло,
Бо це доброю робить людину!
Хай душа буде світлою в вас
Й промениться завжди добротою.
Йдіть робити добро! В добрий час!
І живіть в цьому світі з красою.
Правда в світі є дуже проста:
Сонце Землю теплом зігріває.
А людину — її доброта,
І любов у житті прикрашає.
9. І
насамкінець я хочу, щоб ви прослухали ще одну історію і зрозуміли, яку велику
силу має добре слово.
Була собі дівчинка Оля. Коли їй виповнилось п’ять
років, вона занедужала. Простудилась і злягла. І так кашляла і танула на
очах.До нещасної дівчинки стали приходити родичі — Олині тітки, дядьки, бабусі,
дідусі. Кожен приносив що-небудь смачне і поживне: липовий мед і солодке масло,
свіжі лісові ягоди та горіхи, перепелині яйця та бульйон із курячого крильця.
Кожен казав: «Треба добре харчуватися, треба дихати свіжим повітрям — і недуга
втече в глухі ліси й на болота».Оля їла медові щільники й солодке масло, лісові
ягоди та горіхи, перепелині яйця та бульйон із курячого крильця. Та нічого не
допомагало. Дівчинка вже ледве підводилась із ліжкаЯкось біля її ліжечка
зібралися усі родичі. Дев’яностолітній дідусь Панас і каже— Чогось їй ще не
вистачає, а чого — і сам не збагну.Коли це відчиняються двері й до хати
заходить столітня прабабуся Надія. Про неї забули родичі, вже багато років
сиділа прабабуся Надія вдома, нікуди не ходила й ніде не бувала. Та як почула,
що занедужала правнучка, одважилася провідати.Підійшла до ліжечка хворої, сіла
на стільчик, взяла Олину ручку в свою зморщену маленьку руку і каже:— Немає в
мене ні щільничків медових, ні масла солодкого, ні свіжих лісових ягід і
горіхів, ні яєць перепелиних, ні курячого крильця. Стара я стала, нічого не
бачу. Принесла я тобі, мила моя правнучко, один-однісінький подарунок: щире
бажання. Одне бажання залишилося в мене у серці — аби ти, моя квіточко, видужала
й знову раділа ясному сонечку.Така могутня сила любові була в цьому доброму
слові, що маленьке Олине сердечко забилося частіше, щічки стали рум’яні, в очах спалахнули радісні вогники. -Ось
чого не вистачало , - сказав дід Панас.-Доброго слова.
Пісня «Не давайте суму жити»
Тема: Мовна вікторина
«Розумники і розумниці»
Мета. Розширювати знання дітей про рідну українську мову, про її
значення у житті кожного з нас. Сприяти розвитку естетичних почуттів, навчати
дітей слухати.Розвивати уяву, мислення, пам'ять, спостережливість. Прищеплювати
любов до своєї землі. Виховувати прагнення досконало знати правильну
літературну мову і навчитися нею говорити.
Обладнання: ілюстрації до казок, речі з «Бюро знахідок»,таблиці.
Хід вікторини
І. Вступ.
- Сьогодні ми вирушаємо в
подорож по Країні Знань.
Ця країна дуже велика,
безмежна. Тому ми сьогодні будемо подорожувати в океані слів, а щоб не
потонути, не загубитися в цьому океані, треба гарно знати рідну мову.
- Мова – душа народу. І сьогодні ми будемо говорити про нашу рідну
українську мову.
Розвивайся,
звеселяйся, моя рідна мово,
У
барвінки зодягайся, моє щире слово.
Колосися
житом в полі, піснею в оселі,
Щоб
зростали наші діти мудрі і веселі.
Щоб на все
життя з тобою ми запам’ятали,
Як з
колиски дорогої мовоньку кохали.
1.
Вірші про мову
Буква до букви-
І виникло слово.
Слово до слова-
Звучить рідна мова.
Мово рідна, слово рідне,
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
А лиш камінь має.
Разом із щастям і журбою
Зеленим листом шелестить,
У небі яснім над водою
Нам рідна мова мерехтить.
ІІ. Основна частина
Учитель:
·
А зараз я пропоную провести вікторину яка буде складатися з двох
частин: мовної і літературної.
2.
Знайомство з командами.
Перша команда «Розумниці»
Друга команда «Розумники»
·
Давайте скористаємося нагодою продемонструвати свої знання. Будьте
уважними, спостережливими, кмітливими й сміливими. Пам’ятайте: тільки дружба
допоможе вам дістатися щасливого кінця нашої зустрічі.
·
За кожну правильну відповідь команди будуть отримувати фішки. А
наприкінці уроку ми підрахуємо їх і дізнаємося, хто ж стане переможцем.
Вступне завдання
Розшифруйте слова. Які предмети
будуть потрібні під час подорожі?
АПАФОРАТОТ
ПАМА
НОКБІЛЬ
ПАКОСМ
(Фотоапарат, бінокль, компас,
мапа)
Мовна частина вікторини
1.Утвори
нові слова з перших складів поданих слів.
а) десять, рекорд, воля (дерево)
б) мова, лоза, коваль (молоко)
в) волога, робот, народ (ворона)
г) долина, роги, газета (дорога)
2.Цікаві загадки
*Як записати «замерзла вода», щоб було всього 3 букви? (Лід)
* Брат у сестри питається:
- Чим літечко кінчається?
- А тим воно кінчається, чим осінь починається. (Літерою «о»
літо-осінь)
* Який ключ літає? ( Журавлиний)
* Яким буде камінь, якщо його кинути у Чорне море? (Мокрим)
* Під який кущ ховається заєць під час дощу? (Під мокрий)
* Два рази народився,
Хоч у школі і не вчився,
А години знає. (Півень)
* Який це двірник походжає,
Без віника вулиці всі замітає. (Вітер)
3.
Скоромовки
·
Ворона проворонила вороненя.
·
Хитру сороку спіймати морока,
А на сорок сорок - сорок морок.
4. Прислів’я
Немає
друга – шукай, а знайшов – тримай.
Хто людям добра бажає, той
сам його здобуває.
Здобудеш освіту – побачиш
більше світу.
Маленька праця краща за
велике безділля.
Літературна частина
1.
Гра «Назвіть потрібну цифру»
·
Скільки козенят було у казці «Вовк та козенята»? (7)
·
Скільки звірів зустрів колобок? (4)
·
Скільки у півника було друзів – мишенят? (2)
2.
Гра «Телеграми від казкових героїв»
·
«Я просте яйце знесла. Як знесу золоте, приїду до вас у гості.»
(Курочка Ряба)
·
«Купив насіння. Посадив на городі» (Дід із казки «Ріпка»)
·
«Хату звільнили, плакати перестав». (Зайчик із казки «Коза -
дереза»)
·
«Пір’ячко мені скинули, лечу до вас» (Кривенька качечка)
·
«Рятуйте, нас хоче зїсти вовк!» (Семеро козенят)
3.
Бюро знахідок
Учитель виймає із мішка предмети, а діти відгадують із яких
вони казок.
Яйце – «Курочка Ряба».
Солома – «Солом’яний бичок».
Піря – «Кривенька качечка».
Колосок – «Колосок».
Рукавиця – «Рукавичка».
Горох – «Котигорошко».
Глечик – «Лисичка та Журавель».
Яблуко – «Гуси - лебеді».
4.
Бліцтурнір
Запитання для команди «Розумниці»
·
Хто перехитрив Колобка? (Лисиця)
·
Хто врятував Івасика – Телесика? (Гусеня)
·
Куди потрапила стріла Івана – Царенка? (У болото)
·
Із чого дід зробив бичка? (Із соломи)
·
Чим вовк ловив рибу? (Хвостом)
·
Хто прогнав Козу – дерезу? (Рак)
·
Що загубив дід, ідучи лісом? (Рукавичку)
·
Хто їв пиріжки у казці «Колосок» (Півник)
Запитання для команди «Розумники»
·
Хто лікував усіх звірят? (Лікар Айболить)
·
Хто здобув золотий ключик? (Буратіно)
·
Чого наварила Лисичка, щоб почастувати Журавля? (Каші)
·
Яке яйце знесла Курочка Ряба? (Золоте)
·
Чи товаришували Лисичка із Журавлем? (Ні)
·
Кого першого зустрів Колобок, коли втік від діда й баби? (Зайця)
·
Де баба з дідом знайшли Кривеньку качечку? (В лісі)
·
Як звали півника з казки «Колосок» (Голосисте Горлечко)
ІІІ. Підсумок.
·
От і прийшов щасливий кінець нашого конкурсу. Але допоміг вам
перемогти у змаганні не щасливий випадок, а знання і дружба.
Підсумкове завдання. Викладіть
із розсипаних букв ці слова (Знання, дружба).
·
Зустріч скінчилася наша, малята,
Веселих героїв згадали багато.
Але не сумуйте, не будем прощатись.
Давайте частіше в казках зустрічатись.
·
Читайте, вивчайте рідну мову, збагачуйте свої знання.
Комментариев нет:
Отправить комментарий