Тема: Розрізнення синонімів, спільнокореневих слів і
різних форм одного й того ж слова.
Мета: Вчити учнів розрізняти такі поняття, як слова, близькі за значенням;
споріднені слова; форми одного і того ж слова.
Розвивати
у дітей увагу до лексичного значення слів. Виховувати любов до рідної землі, до
праці.
Обладнання уроку: комп’ютер, мультимедійний
екран, проектор, презентація, таблиця „ Розрізняй”, тести
Тип
уроку: відпрацювання практичних навичок
Зміст уроку
1.Організація
класу.
Діти,
у нас на уроці сьогодні гості, поверніться, привітайтеся, сідайте. Перевірте
свою готовність до уроку. На партах лежать картки, з якими будете працювати.
Прочитайте разом девіз нашого уроку
«Наші очі на уроці…(дивляться і все
бачать.)
Вуха…( уважно слухають і все чують.)
Голова добре…(думає)»
Візьміть Додаток 1.Підпишіть його. Запишіть
число, класна робота.
В народі про листопад кажуть так:
«Листопад зимі ворота
відчиняє.» Як розумієте це прислів’я?
Запишіть його.
2.Актуалізація опорних знань
І
дійсно, в листопаді осінь віддає свої права зимі. Вранці зовсім холодно,
де-не-де лежить паморозь. Вдень сонечко наче і намагається нагріти повітря,
але, мабуть, не вистачає вже в нього сили. Скрізь відчувається крижаний подих зими. Помахала осінь на прощання останнім
кленовим листочком і пішла. А ми зустрічаємо зиму.
б)Каліграфічна хвилинка. Запишіть
каліграфічно буквосполучення, речення, зверніть увагу на з’єднання.
Зз
зи зі зм зн зу Зимно зиму зимувати.
Поясніть
значення слова зимно, дібравши синонім. (холодно, морозно)Запишіть.
- Що
цікавого помітили в цій скоромовці? Які
слова?
Усі
слова спільнокореневі. Чому?(Спільний корінь)Виділіть його.
Схема:Спільнокореневі
слова—спільний корінь
Знайдіть
слова, які відрізняються тільки закінченням. Випишіть їх.
Повідомлення теми уроку. Сьогодні на уроці ми
продовжимо вивчати спільнокореневі слова і навчимося розрізняти їх з синонімами
і формами одного й того ж слова. Будемо працювати з таблицею «Розрізняй» (Додаток 1)
Дослідження 1.Вправа 1
Прочитайте
пари слів:
Білий-білка,
гусак-гусениця, гора-горіти, міст-місто.
Корінь спільний, отже це спільнокореневі
слова? Ні. Чому, доведіть. У них різне значення. Це слова з омонімічними
коренями.
Яка друга умова для спільнокореневих слів?
Спільне значення.
В
який стовпчик таблиці запишемо ці слова?
Дослідження 2.Продовжимо
наше дослідження. Відгадайте
загадки.
1)Ліг на
землю вранці ковдрою пухнастою,
Виграє на
сонці ниткою сріблястою. (Сніг)
2)Сильний
вітер зі снігом (Метелиця)
3)Птах цей
червоногрудий
Не лякається
застуди.
Як сніги
впадуть умить
Із Сибіру
прилетить. (Снігур)
4)Я—істота
не жива, я—істота снігова.
З кульок я
складаюсь, діток потішаю.(Сніговик)
5)Казкова
красуня зі снігу,донька Діда Мороза. (Снігуронька)
6)Ніжна
зірка сніжно-біла, на рукав мені злетіла.
Поки ніс її
сюди, стала краплею води.(Сніжинка)
Як називаються ці слова?(Спільнокореневі)
Чи є серед них зайве?(Сніжинка?Чергування приголосних
в корені) (Метелиця)Чому? Доведіть. Інший корінь.
- Які
дві умови для спільнокореневих слів?(Спільні корені і близькі за значенням: ці
слова утворились від слова сніг,слова родичі)
В
яку колонку таблиці запишемо ці слова?
Дослідження3. Подивіться на фото. Як називається це природне
явище? Послухайте у вірші, як ще можна назвати сильний вітер зі снігом. Читає
учень. Вправа 2
З’їжджалися дочки у гості до діда:
Ось там Завірюха санчатами їде,
За нею Метелиця слідом мете,
Хурделиця Хугу з собою веде.
А тільки – но вітер у полі завіє,
Як стануть на лижі Хуртеча й Завія.
Нарешті, удвох з Заметіллю приїхала
Найменша - улюблена донечка Віхола.
- До кого з’їжджалися дочки? Як їх звали? Підкресліть.
.Метелиця,
хуга, хурделиця,завія, заметіль, хуртеча, віхола, завірюха)
Як же автор назвав
сильний вітер зі снігом?
Значення у них спільне, близьке? тому я вважаю, що це
спільнокореневі слова
Діти.(Ні,у
них немає спільної частини,спільного кореня.)
Розрізняй
синоніми і спільнокореневі слова. В який стовпчик запишемо?
Фізкультхвилинка.
Зимно
зайчику стояти, треба трішки пострибати.
Скік,
скік, скік, скік, треба трішки
пострибати.
Пострибали,відпочили. І на місце тихо сіли.
Дослідження 4. Вправа 3.
Прочитайте речення
1.Пухнастий сніг рівним шаром покрив землю.
2.Дерева стоять у (сніг), немов яблуні в цвіту.
3.Зима засипала( сніг) стежки-доріжки.
- Виправте
помилки. Прочитайте слова, які утворилися. Що змінили? Значення у них
однакове,корінь спільний? отже це спільнокореневі слова.
- (Ні,це
одне слово, змінюється тільки закінчення)
Це
різні форми одного і того ж слова слова сніг. В яку колонку запишемо? Запис в
таблиці. Самоперевірка.
4.Закріплення Гра
закінчи печення:
1. Слова мокрий, вологий, дощовий; сміливий, безстрашний,
хоробрий.. це
синоніми.
2. Горить,
гора, гордий; міст, місто; літо, літак, літера…це слова з омонімічними коренями.
3. Слова
сова, сови, сові, совою. Зелена, зелений, зелені, зелене ... це форми слова.
4. Садок,
садочок,посадити, садовий... Рід, рідний, рідненька, споріднені, поріднилися. Приліт, політ, переліт, виліт... це спільнокореневі
слова.
а)Самостійна
робота.
Розподіліть слова на чотири групи. Вправа
4.
Діло, праця, ділення, труд, ділом, робота, діла, діловий.
Самоперевірка.
Гра:Спіймай
зайве слово.
Мішок, мішечок, мішати, мішковина.
Будинок, будувати, будівельник, будильник,
будівля.
Сирість, сирий, сирник, відсиріти.
Малюнок, намальований, малюк, намалювати.
Казка, казки, казочка, казкою, казку.
Клас, класний, класом, позакласна.
Будинок,
хата, дім, будівельник, житло, оселя.
б)
Вправа 5. Завдання
по рядах: 1 ряд— виписує спільнокореневі слова, 2—синоніми, 3—форми одного
слова. Довести свою думку.
а) сміливий,
безстрашний, хоробрий;
Б) холод,
холодний, охолоджувати;
В)
літо, літак, літера.
Г)дуб,
на дубові, дубом
Перевірка.
Зачитують правильну відповідь, доводять свою думку.
А
чому не виписали слова літо, літак, літера?
5.Рефлексія.
На
дошці три кола різного розміру. Якщо завдання виконали правильно, наклейте
сніжинки в ці кола.(по рядах) Що в нас вийшло?(сніговик)
6.Підсумок уроку.
7.Домашнє завдання.
Доберіть
до слова мороз користуючись словником, синоніми, спільнокореневі
слова і форми слова. Запишіть в таблицю.
Комментариев нет:
Отправить комментарий