Мовні перлинки




ПАМ’ЯТКА 
роботи над помилками для учнів початкових класів 

Українська мова
Пропуск, заміна букв.
Перепиши слово без помилки. Підкресли місце, де було припущено помилку. В дужках вкажи кіль­кість звуків та букв в цьому слові. Поділи слово на склади, випиши голосні.
Перенос слова.
Випиши слово. Поділи його на склади. Вкажи всі можливі способи пере носу.
Буквосполучення дж, дз.
Випиши слово правильно. Придумай 4 слова на те сполучення, в якому помилка. Вкажи всі важливі способи переносу цих слів.
Буквосполучення йо, ьо.
Після голосного пиши буквосполучення йо, після приголосного - ьо. Випиши слово. Придумай 4 слова на те буквосполучення, в якому є помилка.
Подовження приголосних звуків.
Випиши слово без помилки. Підкресли місце, де було припущено помилку. Придумай і запиши 4 слова з тим подовженим приголосним звуком, на який припущено помилку.
Букви я, ю, є, і, ь, що позначають м'якість приголосних звуків.
Випиши слово. Придумай 5 слів з м'якими приго­лосними. Підкресли букви, що позначають м'якість приголосних.
Ненаголошені голосні [е], [и], що перевіряються наголосом.
Випиши слово. Зміни його так, щоб ненаголошений голосний склад став наголошеним. Запиши перевірне слово. Підкресли букву ненаголошеного голосного.
Ненаголошені голосні [е], [и], що не перевіря­ються наголосом (словникові слова).
Подивись у словник, запиши слово правильно. Усно склади з цим словом речення. Випиши 4 сло­ва з ненаголошеними [е], [и], що не перевіряються наголосом.
Сумнівні глухі приголосні звуки.
Випиши слово. Добери слово для перевірки - змі­ни його так, щоб після приголосного звука був голо­сний. Підкресли букву сумнівного приголосного.
Апостроф після б, п, в, м, ф, р перед я, ю,є, ї.
Випиши слово правильно. Придумай і запиши 4 слова з апострофом в корені слова.
Знаки в кінці речення (. ? !).
Склади речення правильно. Перебудуй речення у спонукальне (питальне).
Апостроф після префіксів перед я, ю, є, ї.
Випиши слово правильно. Придумай і запиши 4 слова з апострофом після префіксів, які закінчу­ються на приголосний.
Префікси роз-, без- (пишуться з буквою з).
Запиши 4 слова з тим префіксом, де в тебе по­милка.
Префікси з-, с- (перед буквами к, п, т, х, фпишеться префікс с).
Випиши слово правильно. Придумай 4 слова на припущену помилку, виділи префікс.
Написання префіксів і прийменників.
а) Випиши слова. Виділи префікс. Утвори від цьо­го слова споріднені слова з різними префіксами.
б) Між словом і прийменником встав інше слово. Придумай речення з тим же прийменником.
Велика буква.
Випиши слово правильно. Запиши 4 слова на дане правило.
Суфікси - ськ, - цьк в українській мові пи­шуться з ь.
Запиши слово правильно. Запиши 4 слова з суфік­сом -ськ, -цьк. Запиши їх. Правопис запам'ятай.
Префікси пре-, при- (префікс пре- пишетьсятоді, коли його можна замінити словом «дуже»)
Випиши слово правильно. Придумай 4 слова на аналогічний правопис.
Правопис не з дієсловом.
(Не з дієсловом пишеться окремо, крім дієслів: нездужати, неволити, ненавидіти, нехтувати, недо­чувати, недосипати, недобачати).
Кома перед сполучниками а, але, що, щоб,ніж.
Придумай речення з тим сполучником, перед яким в тебе пропущена кома.
Відмінкові закінчення іменників.
Випиши слово, постав питання. Виділи закінчен­ня. Визнач відмінок. Запиши 4 іменники у даній відмінковій формі.
Відмінкові закінчення прикметників.
Випиши слово, постав питання. Виділи закінчен­ня. Визнач відмінок. Запиши 4 прикметники у даній відмінковій формі.
Особові закінчення дієслів.
Випиши слово. Виділи закінчення. Визнач ді­євідміну - перевір правопис. (Букву е пишемо у закінченнях дієслів І дієвідміни; букву и - у за­кінченнях II дієвідміни). Запиши 4 дієслова у різних особових формах.
Правопис особових займенників.
Випиши займенник. Визнач особу, відмінок і число.
Помилка на невивчене правило.
Запиши слово правильно. Правопис запам'ятай. Склади речення з цим словом.


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhA09Zpj7xId21TJISNk9VcpQqYlwJl_Gu00zVivAR7OZD5YemrTNSiP7q9VfjgJ3XcVRQbOcA5V7sJrWB97St8YusytAQnRSwot7zy_pRPMHr2wS6vDmGl3YWuC8TScosCmx38RZyCz3_d/s1600/95889810.gif
Українська мова
Словникові слова (4 клас):
аеропорт,  ввéчері, вдень, взúмку, вісімдесятú, влі́тку, восенú, вперéд, врáнці, врівноваженість, вчóра, гардероб,  держáва, дисциплі́на, життєрадісний, ззáду,  кіломéтр, лівóруч, мізúнець, мільйóн, назáд, напáм'ять, наполегливість, океáн, оптимізм, попéреду, посерéдині,  правóруч,  п'ятдесятú, п'ятсóт, сімдесятú, спільнота, справедливість,   температýра, тепéр, творчість, трамвáй, тролéйбус,  футбóл,  шерéнга, шістнáдцять,  шістдесятú, шістсóт, щогодúни,  щотижня (45 слів).
4 клас
Як визначити рід іменника?
1) Іменник в тексті поставти в початкову форму (Називний відмінок однини);
2) поставити допоміжні слова (хапайки): він, мій (ч.р.); вона, моя (ж.р.); воно, моє (с.р.).
Залежно від слів, які підходять визначити, якого роду іменик.
Порядок розбору слова за будовою
1. Змінити слово (один-багато) і виділити закінчення.
2. Визначити основу.
3. Підібрати спільнокореневі слова і виділити корінь.
4. Перед коренем виділити префікс.
5. Між коренем і закінченням - суфікс.
Наприклад: загадка
1. Загадка - загадки - закінчення "а".
2. Основа - "загадк".
3. Гадати, вгадуй, гадка, загадковий. Корінь "гад".
4. Префікс "за-".
5. Суфікс "-к-".
Візьміть до уваги! Не у всіх словах присутні всі частини слова!
Наприклад: ліс - один корінь; виріс - слово без закінчення; мова - має тільки корінь і закінчення.
План за яким потрібно діяти, щоб встановити зв'язок між членами речення за допомогою питань
1. Вдумливо прочитайте речення, щоб визначити основу речення (підмет і присудок)та другорядні члени.
Ясні зорі засяяли в темному небі. 
·                     основа речення;
·                     другорядні члени речення.
2. Випишіть основу речення, зв'язавши підмет і присудок питанням:
Зорі (що зробили?) засяяли.
3. Випишіть "групу підмета" - слова, що залежать від підмета:
Зорі (які?) ясні.
4. Випишіть "групу присудка" - слова, що залежать від присудка:
Засяяли (де? в чому?) в небі.
5. Випишіть "групу другорядних членів речення" - слова, що залежать від другорядних членів.
В небі (якому?) темному.
План без прикладів запам'ятайте!
1. Підкреслити головні та другорядні члени речення.
2. Виписати словосполучення, з'єднавши слова питанням:
- головні члени речення.
- групу підмета.
- групу присудка.
- групу другорядних членів речення.

Синоніми й антоніми
Запам'ятайте правила:
1. Синоніми - слова близькі за значенням. 
Наприклад:
дім, будинок, хата; 
говорити, базікати, мовити;
старий, давній, колишній.
2. Антоніми - слова протилежні за значенням.
Наприклад:
день – ніч, назад – вперед, мокрий – сухий, працювати – ледарювати.

Про частини мови
Іменник
Важливе правило 1:
Іменники - це слова, які відповідають на питання хто? або що? і означають назви предметів.
Наприклад: (хто?) людина, тварина; (що?) небо, машина.
Важливе правило 2:
Назви людей і тварин відповідають 
на питання хто?
Назви всіх інших предметів відповідають 
на питання що?
Важливе правило 3: 
Іменники змінюються за зразком "один - багато", 
за числами.
Наприклад: учень - учні; школа - школи.

Речення за метою висловлювання бувають:  Розповідні        
Питальні                                            Спонукальні
За інтонацією:
Окличні           
Неокличні
ТИПИ ТЕКСТІВ:
1. Розповідь ( про щось розповідає).
2. Опис (описує різні предмети).
3. Міркування (про щось міркує).

Розповідь і опис будуються так:
1. Зачин.
2. Основна частина.
3. Кінцівка.
Текст-міркування:
1. Твердження.
2. Доказ.
3. Висновок.

Правила переносу
·                     Слова переносяться з рядка в рядок складами. Склад позначений однією буквою, не залишається в рядку і не переноситься: ака-ція, оси-ка, ірис, орел.
·                     Букви й та ь під час переносу не можна відривати від попередньої букви: ліній-ка, лі-нійка, ляль-ка, ля-лька.
·                     Буквосполучення дж, дз, йо, ьо під час переносу не розриваються: си-джу, кукуру-дза, кольо-ри, ма-йор.
·                     Переносити слова з подовженими мякими приголосними можна по-різному: гіл-ля або гі-лля.
·                     При переносі апостроф не відокремлюється від попередньої букви: бур’-ян, солов’-їний, комп’-ютер.  
Слова, значення, вимову і написання яких учні 
повинні засвоїти у 3 класі:


А
абрикос
адреса
айстра
автомобіль
агроном
акваріум
апельсин
апетит
асфальт
Б
банкір
бензин




бетон
бібліотека
В
велосипед
верблюд
вогнище
вокзал
Г
горизонт
гриміти
грім
 Д
депутат
дециметр
директор
Е
електрика
К
кипіти
кишеня
колектив
комбайн
комбайнер
комп’ютер
коридор
космонавт
криниця
кукурудза
М
метал
минулий
О
очерет
 П
пиріг
президент
пшениця
Р
радіо
С




сантиметр
секунда
спасибі
Т
тривога
Ф
фермер
Х
хвилина
Ч
черемха
черешня













Комментариев нет:

Отправить комментарий